Pages

20. huhtikuuta 2015

Delfiinejä ja peruuntuneita lentoja (Malediivit matkapostaus nro 6.)

Tämä on nyt viimeinen matkapostaus, jonka jälkeen blogi keskittyy taas leivontaan. Tällä viikolla on luvassa jo uusia, herkullisia reseptejä!

Mutta palataan taas hetkeksi tuohon matkaan.. Lähdimme eräänä aamuna delfiiniretkelle. Menimme siis veneellä merelle bongaamaan delfiinejä muutamaksi tunniksi ja onneksi niitä näimmekin useita! Retki oli ihan kiva, mutta olin odottanut näkeväni delfiinejä vielä paremmin ja lähempää. Toki jotkut delfiineistä tulivat ihan veneen viereen, mutta suurin osa niistä pysytteli kauempana. Toki kuten henkilökuntakin totesi, joskus delfiinejä näkee enemmän, joskus vähemmän. Vähän arpapeliä siis. Joitain kuvia niistä sain, vaikka vaikeaahan niiden kuvaaminen oli koska välillä ne katosivat hetkeksi eikä tiennyt mistä suunnasta ne ilmestyvät seuraavaksi. Kun olimme retkeltä palaamassa saarellemme Meedhupparuun pysähdyimme koralliriutalla, jonne halukkaat saivat mennä snorklaamaan. Delfiiniretken hintaa en tarkalleen enää muista, mutta se oli noin 60-75 euron paikkeilla. Olihan se vähän kallis joo, mutta halusihan niitä delfiinejä päästä näkemään ihan luonnossa.

Oli muuten tosi kiva, kun villamme siivooja kävi joka ilta taittelemassa sänkymme peiton eri tavalla. Joka ilta ihan odotettiin innolla minkälaisen taideteoksen hän tällä kertaa taittelee meille! Oli itsekin pakko kokeilla tuota peiton taittelua, mutta ei se kyllä helppoa ollut!

Muuten..paluumatka kotiin ei sujunut aivan suunnitelmien mukaisesti. Olimme jo Malen (eli Malediivien) lentokentällä istumassa lentokoneessa ja kiitoradalla melkein lähtemässä ilmaan, kunnes kapteeni kuulutti että koneessa on jarruvika ja kone joutuu palaamaan takaisin kentälle korjattavaksi. Odottelimme sitten koneen sisällä jonkin aikaa, jospa korjaajat saisivat vian kuntoon, mutta ei..kone oli kuulemma liian painava korjattavaksi, joten kaikkien piti poistua koneesta. Menimme kentälle odottelemaan saadaanko vika kuntoon. Odottelimme noin 3 tuntia, kunnes kuulutettiin että lentomme on peruutettu siltä päivältä ja meidät siirretään hotelleihin. Kaikki eivät tietenkään samaan hotelliin mahtuneet, joten he alkoivat kuljettaa matkustajia pienissä erin noin 5-8 hengen porukoissa lentokenttäsaaren eri hotelleihin. Olimme jonossa viimeisiä, joten jouduimme odottelemaan hotelliin pääsyä noin 2,5 tuntia vieläpä kamalassa kuumuudessa. No onneksi sitten viimein hotelliin pääsimme, vaikka eihän sitä nyt ihan hotelliksi voinut kutsua. Huoneessa ei ollut suihkua, vessan ovi ei mennyt kiinni (ovi oli jotenkin "turvonnut") ja huone oli muutenkin vähän "nuhjuinen". Mutta yksi hyvä puoli löytyi; oma parveke! Siitä oli kiva seurata paikallista elämää. Ehkä majapaikkamme oli enemmän joku hostelli tms? Mutta tärkeintä, että pääsi yöksi johonkin! Kyllä sen yhden yön nyt tuollaisessakin paikassa ihan hyvin pystyi nukkumaan. Juuri tässä hotellissa näimme matkamme ensimmäisen torakan, hyi! Ja se oli ISO! Kipitteli matkalaukkuni päällä, jonka vetoketju oli vielä vahingossa raollaan! :D No ei torakoita kotiin tainnut mukana tulla, ei ainakaan vielä ole tullut vastaan.. Alapuolella olevat kuvat on otettu tuolta alueelta, missä yövyimme. Hotellimme lähikadut, mitä ehdimme kierrellä, eivät olleet sieltä kaikkein siistimmästä päästä.. Roskakasoja oli siellä täällä ja kovin sairaannäkösiä kulkukissojakin kaduilla pyöri.

Hotelli sijaitsi siis paikallisella muslimialueella Hulhumale-nimisellä saarella (eli samalla saarella missä lentokenttäkin, mutta noin 15 minuutin ajomatkan päässä kentältä). Luonnollisesti koska se on muslimialue, ei ulos ihan shortseissa tohtinut mennä vaan piti laittaa jotain vähän peittävämpää päälle (pitkät farkut ja vähän olkapäitä piiloon). Ja uimaan jos olisi halunnut mennä viereiselle rannalle, niin bikineissä uiminen on ehdottomasti kiellettyä.

Ennen matkaa odotin kovasti, että pääsisi näkemään ihan paikallista elämää/asuinaluetta ja nyt se sitten toteutui! En valittanut siis yhtään, vaikka lento peruuntui. Mielestäni se oli oikeasti jopa parempi näin! :D Vaikka harmittihan se, kun Suomen päässä meillä oli varattuna hotelli (alkuperäisen suunnitelman mukaan olisimme olleet yöllä perillä Helsingissä ja tarkoitus oli yöpyä siellä ennen kotimatkaa) sekä junaliput. Ne rahat menivät siis ihan hukkaan..

Harmi, ettei aikaa ollut kovin paljon tutustua Hulhumalen ympäristöön. Olisi siellä varmasti kaikenlaista nähtävää ollut, koska Hulhumale on aika suuri paikka. Se sijaitsee aivan Malediivien pääkaupungin Malen vieressä lauttamatkan päässä. Kävimme kyllä illalla kävelemässä hotellin lähellä, mutta kauemmas emme menneet koska henkilökuntakin sanoi että kävelkää vain tässä lähellä, älkää menkö kauas. Ja seuraavana aamunakin ehdimme hieman kävellä ennen kuin meitä tultiin hakemaan kentälle. Oli muuten myös vähän outo näky, kun kellään mopoilijalla ei ollut kypäriä päässä. Suomessa kun on tottunut, että jokaisella pitää olla ajaessaan kypärä. Etenkin kun näimme erään miehen ajamassa moottoripyörää, missä hänellä oli sylissään noin 3-vuotias pieni poika - hänkin ilman kypärää! Mutta tuolla päin se on varmasti yleistä, ettei kypäriä pahemmin käytetä..

Seuraavana aamuna meidät kuljetettiin siis takaisin lentokentälle. Kone oli korjattu ja pääsimme lähtemään kohti Saksan Frankfurtia. Olimme Frankfurtissa illalla noin klo 20.30 aikoihin, mutta jatkolentoa Helsinkiin emme enää saaneet samalle päivälle. Sieltä oli kyllä lähdössä iltakymmenen aikoihin lento Helsinkiin, mutta kyseiselle lennolle emme enää mahtuneet. Jouduimme siis jäämään vielä yöksi lentokenttähotelliin, mutta onneksi lentoyhtiö maksoi tämänkin yöpymisen. Kaikenlisäksi jatkolento jonka seuraavalle päivälle saimme, ei ollut suora lento vaan meillä oli vielä koneen vaihto Berliinissä. Lopulta pääsimme kuitenkin turvallisesti Helsinkiin, vaikka paluumatka menikin monen mutkan kautta. :D

Kokonaisuudessaan matka oli ihana kuten varmasti olen jo monta kertaa postauksissa hehkuttanut! Ja snorklaamisen opettelu kyllä kannatti, koska sitä näki ties minkävärisiä kaloja ja hienoja koralleja. Tulihan sitä joka päivä snorklattua. Ennen matkaa en ollut snorklannut kertaakaan. Vedenalaista maailmaa oli niin mielenkiintoista seurata. Henkilökunta jopa puhui, että kyllä niitä haitakin voi snorklatessa nähdä tietyllä puolella saarta eivätkä ne ole vaarallisia. Heidän sanojensa mukaan kertaakaan ei saarellamme ole haihyökkäyksiä tapahtunut. Taidettiinkin hainpoikanen nähdä yhtenä päivänä, kun olimme aivan rantavedessä menossa snorklaamaan. Harmi vain ettei kamera ollut juuri silloin mukana.. Toki jos lähtisi vielä ihan kunnolla sukeltamaan happipullon kanssa, sitä näkisi niin paljon enemmän kaikenlaista (ja myös niitä haita!). Saarellamme olisi ollut mahdollisuus kokeilla sukeltamista ilmaiseksi tiettynä ajankohtana, mutta sen jätin kyllä suosiolla väliin..voisi iskeä paniikki siellä syvyyksissä!

Tulevaisuudessa, kun Malediiveille menen, niin haluaisin käydä myös maan pääkaupungissa Malessa. Olisihan se mahdollista ollut tälläkin matkalla, mutta meidän saarelta Maleen ei pääse kuin vain vesitasokoneella koska saaremme on niin kaukana. Meno-paluuhinta sille lennolle on vähän turhan kallis, noin 366 dollaria (eli n. 370 euroa sen hetkisen kurssin mukaan)... No toivottavasti matka Malediiveille on edessä tulevaisuudessakin (hetken säästämisen jälkeen) ja silloin toivon mukaan myös enemmän paikalliseen elämään tutustumista!

1. Ihania nuo värikkäät kalat! Tosi hienoa että näitte myös paikallista elämää, on varmasti ihan toisenlaista kuin turistielämän. Ihan kamala matkakuumehan tässä tuli... :)

1. Tuolla alueella, mistä snorklauskuvat on otettu, on kuulemma mahdollista nähdä myös pieniä haita. Niihin emme kuitenkaan törmänneet. Olisikohan siinä paniikki iskenyt, jos hai olisi uiskennellut vastaan.. :D Ja kyllä, se oli niin ihana päästä näkemään paikallista elämää! Aikaa oli vain turhan vähän. Olisin mielellään jäänyt sinne pidemmäksikin aikaa aluetta kiertelemään!

2. Voi kun ihania noi kaikki kuvat :). Olisi kyllä kiva itsekin päästä näkemään muitakin maita.

Hyi hyi, onneksi mä en ole törmännyt torakoihin :O Kurdistanissa on lähinnä muurahaisia sisällä ja jotain pieniä liskoja :D

1. Kiitos! Joo itsekin tykkäisin nähdä mahdollisimman monia eri maita. Etenkin juuri noita kaukomaita! :)

Onneksi hotellisaarellamme ei torakoita kuitenkaan ollut! :D Ainoastaan viimeisessä hotellissa paikallissaarella. Pieniä liskoja kyllä koko loman ajan näkyi myös bungalowin sisällä ja ne oli söpöjä! :D Ei haitannut vaikka niitä sisälläkin kipitteli.

2. Joo, liskot on yllättävän söpöjä :D Kummallista kun kaikki elukat ei haittaa :D. Mut jos on edes yks pieni hämähäkki niin uni ei tule :D

Jätä mieltä lämmittävä tervehdys Suklaapeikolle - myös kysymykset ja reseptiehdotukset ovat erittäin tervetulleita!